20/02/2023

Memorials Montfoort

Actiecomité Memorials Montfoort presentatie bij de Lions

Op 16 februari 2023 hebben wij een interessante presentatie gekregen van Kees Bazuine en Joke de Wissel over de twee bommenwerpers die tijdens de tweede wereldoorlog in Montfoort zijn neergestort. Kees en Joke hebben ons op een enthousiaste en gepassioneerde wijze meegenomen naar de nacht van 3 op 4 februari 1943 waarbij de bemanning (8 personen) van de Stirling bommenwerper BF 415 op de terugweg uit Duitsland werd neergeschoten en neerstortte in een weiland in Blokland. Een tweede bommenwerper van het type Short Stirling MK III stortte in de nacht van 28 op 29 juni neer in Mastwijk. Een van de zeven bemanningsleden, sergeant H. Mallen, overleefde deze crash wel.

Kees en Joke hebben ons meegenomen in de geschiedenis die zich rondom deze bommenwerpers en bemanningsleden heeft afgespeeld. En toegelicht waarom de twee gedenktekens in Montfoort zo belangrijk zijn. Een geschenk van de Montfoortse gemeenschap aan de omgekomen vliegers en hun nabestaanden. In het ontwerp van het monument is het silhouet van de Stirling bommenwerper te zien.

Er is veel werk en naspeurwerk verricht naar het zoeken van nabestaanden van de omgekomen bemanningsleden. Zowel in Engeland, Duitsland als Nederland is documentatie opgevraagd om nog meer inzicht te krijgen in de periode die inmiddels 80 jaar achter ons ligt.

We hebben met veel interesse en bewondering geluisterd naar het prima werk van Kees, Joke en het actiecomité. En zijn dankzij deze toelichting tijdens deze avond weer even terug in de tijd gegaan. Tegelijkertijd ook met hen stil gestaan naar de huidige oorlogssituatie tussen Oekraïne en Rusland. Waar mensen in dezelfde situaties terecht kunnen komen als tijdens de tweede wereldoorlog.

Ook in de komende periode zullen Kees en Joke op scholen hun boeiende ervaringen en boodschap blijven delen.

Kijk voor meer informatie zie ook: www.memorials-montfoort.nl

Jeroen